Foods And Drinks And Fruits Blog Posts

MAJLIS SAMBUTAN KEDATANGAN BULAN RAMADHAN DI KAMPUNG PUSA,BETONG SARAWAK.

MAJLIS SAMBUTAN KEDATANGAN BULAN RAMADHAN DI KAMPUNG PUSA,BETONG SARAWAK.Bulan Ramadhan disambut dengan pelbagai cara samaada dari sudut kemasyarakatan,rohaniah, Islamiah dan pelbagai lagi cara yang dilakukan.Begitu juga halnya di kampung halaman say...
by I LOVE PUSA on Jun 6, 2016

MAKANAN KAMPUNG YANG SENTIASA DEKAT DILIDAH KITA

Bohonglah kalau menjadi seorang rakyat kampung tak tahu macam mana nak makan makanan tradisional seperti ini terutama mereka yang suka mengulam.Makanan peram seperti tempoyak,cencaluk,rusip @ pedak , bubok , pekasam dan banyak jenis lagi merupak...
by I LOVE PUSA on Mar 22, 2015

KUIH TRADISI SARAWAK : KUIH LEMAK TAKIR

KUIH TAKIR |  Siapa yang tak kenal dengan kuih ni memang tak sah lah menjadi penduduk Daerah Kecil Pusa.Kuih yang sangat terkenal dikalangan masyarakat kita tak kira di mana jua.Bukan sahaja di Daerah Kecil Pusa.Malah di Negeri Sarawak pun kenal...
by I LOVE PUSA on Feb 9, 2015

GULO "KOIEA" : LOLLYPOP LEGEND DARI GULA APONG

GULA KOER |  Mungkin agak susah nak membunyikan sebutan sebenar dalam bahasa Melayu standard.Sebutannya berbunyi "KOIEA" dalam bahasa tempatan Daerah Kecil Pusa.Gula - gula yang menjadi kegilaan zaman kanak - kanak ini sememangnya menjadi rebuta...
by I LOVE PUSA on Jan 29, 2015

JOM MAKAN NGGOANG !

NGGOANG | Saya pun tak pasti apa nama saintifik hidupan ini.Tapi bagi penduduk Tempatan Kampung Pusa memanggil haiwan ni NGGOANG.Kalau ada sesape yan tahu berkenaan dengan maklumat haiwan ni sila bagi tau k !Kat Kampung saya haiwan ini merupakan anta...
by I LOVE PUSA on Dec 11, 2014

SUMAN ATAU PAIS MANTAK

  \SUMAN MANTAK | merupakan makanan yang sik asing agik bagi warga Pusa.Cuma makin jarang orang dah molah makanan tok.Makanan yang diperbuat dari tepung sagu dibuat pais dan dan ditunok atas bara.Kuih tok biaso eh di ngkah orang dengan mac...
by I LOVE PUSA on Nov 3, 2014

KUIH CINA( CINO )

  KUIH CHINA @ CINO | Rupa macam biskut tapi ditunggah kuih... yo lah uniknya Kampung Pusa.Satu lagi Kuih tradisional yang menjadi kegemaran masyarakat Pusa.Di Daerah Pusa kita akan menjumpai di mana - mana kuih tok ada di jual or...
by I LOVE PUSA on Nov 3, 2014

3 MEE,3 RASA,3CITARASA,3 RENCAH

Mesti ramai yang kenal dengan Mee mee dalam gambar tok.Mee Kopeng,Mee Hj Amat,Mee Sup Gerai No.6.Semestinya satu kemestian mun pulang kampung ngoder mee tok.Masing masing dengan citarasa yang tersendiri dan mempunyai keunikan masing masing.Kepada yan...
by I LOVE PUSA on Oct 23, 2014

3 MEE,3 RASA,3 CITARASA,3 RENCAH

Mesti ramai yang kenal dengan Mee mee dalam gambar tok.Mee Kopeng,Mee Hj Amat,Mee Sup Gerai No.6.Semestinya satu kemestian mun pulang kampung ngoder mee tok.Masing masing dengan citarasa yang tersendiri dan mempunyai keunikan masing masing.Kepada yan...
by I LOVE PUSA on Oct 23, 2014
Close